تستر سوکت سی پی یو Intel


تستر سوکت سی پی یو  Intel

این CPU مجازی صرفا” جهت تست مادربرده طراحی شده است و به کمک LED های نصب شده بر روی آن میتوانید به درست عمل کردن و یا خرابی در  Socket CPU و سیگنال (Signal) و ولتاژ ها پی ببرید. بوسیله این ابزار (Socket CPU Tester) شما میتوانید به راحتی ولتاژ و سیگنال های سوکت CPU را چک کنید.

بدون  نصب CPU  بر روی مادربرد، شما قادر به راه اندازی مادربرد نیستید و همچنین قادر به گرفتن ولتاژ و فرکانس های مادربرد نظیر مدارات رم I/O  و اسلت PCI .  با این ابزار میتوانید قبل از  نصب CPU  مادربرد را روشن و تمامی نقاط تست را بررسی نمایید و از سوختن CPU به لحاظ خرابی در مدار PWM جلوگیری نمایید. در خیلی از موارد، خرابی سوکت CPU و یا پل شمالی مسیری گمراه کننده برای نعمیرکاران است . به راحتی با این ابزار میتوانید در سریعترین زمان ممکن ایراد را پیدا کنید. صرفا” داشتن LED  جهت برقراری ارتباط بصری است تا تشخیص سردی لحیم سوکت CPU آسانتر شود.به راحتی میتوانید با زدن چند ضربه آرام بر روی پل شمالی و خود CPU مجازی در صورت خاموش و روشن شدنLED ها پی به سردی لحیم ببرید.

 

در متن زیر شما میتوانید تفاوت بین انواع سوکت سی پی یو و همچنین کارایی آن ها را مشاهده کنید 

سوال بسیاری از افراد این است که آیا میشود پردازنده core i7 را روی مادربوردی که پردازنده core i3 و یا core i5 دارد را سوار  و استفاده کرد؟ جواب این سوال به نوع و شماره سوکتی است که مادربورد شما دارد. پردازنده ها به دلیل اهمیت بالایی که در پردازش اطلاعات کامپیوتری دارند ، همیشه مورد تجزیه و تحلیل و همچنین بهینه سازی قرار میگیرند پس طبیعی هست که شکل و شمایل آنها و تعداد پایه های پردازنده دچار تغییر و تحول قرار بگیرد ، تغییر در شکل و شمایل پردازنده و پایه ها منجر به تغییر و تولید سوکت ها در انواع و اقسام مختلف شده که در ادامه به بررسی انواع سوکت و پردازنده های مربوطه می پردازیم .

سوکت پردازنده یا سوکت سی پی یو چیست؟

سوکت پردازنده یا سوکت سی پی یو  قسمتی از مادربورد میباشد که پردازنده درون آن قرار میگیرد . درواقع سوکت سی پی یو ، ارتباط بین پردازنده و مادربورد هست . سوکت پردازنده روی مادربورد لحیم میشه و از طرف دیگه هم پایه های پردازنده رو در خود جا میده . جنس سوکت پلاستیک و داخل آن پر از پین هایی است که باید با پین های CPU اتصال برقرار کند . معمولا در کنار سوکت، یک اهرم فلزی برای محکم نگه داشتن پردازنده بر روی سوکت قرار میدهند .

نمونه ای از سوکت پردازنده های هزول روی مادربورد ایسوس - سوکت 1150

آیا پردازنده اینتل روی مادربورد با سوکت AMD نصب میشه ؟

در یک کلمه خیر ، در بسیاری از باور ها پردازنده های جدید با مادربورد های جدید سازگاری دارن و هیچ محدودیتی هم این وسط وجود نداره . اما حقیقت این است که پلتفرم AMD و طراحی پین های پردازنده های AMD با پردازنده های اینتل فرق دارد.

به همین خاطر در بازار دو مدل مادربورد داریم ، یک مادربوردهای اینتلی و دو هم مادربورد های با سوکت مخصوص پردازنده های AMD . پس هنگام خرید مادربورد و یا CPU حتما به این مسئله دقت شود .

 

نسل های مختلف سوکت سی پی یو های اینتل

■ سوکت LGA775 – سوکت T

با ورود این سوکت به بازار در سال 2004 ، سوکت های اینتلی تغییر شکل دادن . اگه در خاطرتان باشد ، حدود سالهای 2002 و 2003 سوکت پردازنده ها حفره داشتند و پردازنده ها پین های بلندی داشتند اما سوکت LGA 775 دیگر حفره ندارد و در عوض 775 پایه فلزی دارد که با پین های پردازنده اتصال برقرار میکند . عیب این سوکت ها این که احتمال شکستگی و یا کنده شدن این پایه های فلزی وجود دارد . اکثر کامپیوترهایی که حتی در حال حاظر در بازار موجود است از سوکت 775 برخوردار میباشند . پردازنده هایی مثل پنتیوم D و سلرون و Core 2 Duo همگی سوکت 775 استفاده میکنند.

سوکت LGA 775 اینتل

■ سوکت LGA 1156 – سوکت H

این سوکت در سال 2009 معرفی شد و مخصوص پردازنده های نسل اول Core i بود یعنی نسل قبل از سندی بریج . این سوکت 1156 عدد پایه فلزی دارد و برای جایگزینی سوکت های 775 وارد بازار شد.  فرق  پردازنده های قابل پشتیبانی این سوکت با پردازنده های 775 آن است که پردازنده های 775 از طریق مادربورد به یک چیپ جداگانه به نام پل شمالی یا به انگلیسی North Bridge وصل میشوند اما در پردازنده های سوکت 1156 در داخل خود پل شمالی را جاساز کرده بودند .

سوکت LGA 1156 اینتل

■ سوکت LGA 1155 – سوکت H2

سوکتی که در سال 2011 و بعد از 1156 امد 1155 بود که مخصوص نسل های سندی بریج و آی وی بریج بود . از سلرون تا Core i7 . این سوکت 1155 عدد پایه فلزی دارد . به دلیل هم شکل بودن و ابعاد یکسان پردازنده های 1156 و 1155 ، سیستم خنک سازی هر دو سوکت مشابه بود . این سوکت با سوکت 1156 فرق دارد اما در ابعاد یکی میباشند .

سوکت LGA 1155 اینتل

■ سوکت LGA 2011 – سوکت R

این سوکت در سال 2011 معرفی شد و 2011 عدد پایه فلزی دارد . بیشتر برای پردازنده های قوی دسکتاپ و سرور طراحی شده . مخصوص نسل دوم و سوم البته سری E .

 

سوکت LGA 2011 اینتل

■ سوکت LGA 1150 – سوکت H3

این سوکت در سال 2013 معرفی شد و مخصوص پردازنده های هزول و Broadwell میباشد .  Broadwell نسل بعدی هزوله . فعلا جدیدترین سوکت معرفی شده از طرف اینتل هست که از خیلی از تکنولوژی های روی مادربورد را پشتیبانی میکند .

سوکت LGA 1150 اینتل

 

در جدول زیر به طور خلاصه میبینید که کدوم سوکت برای چه سال و نسلی هست .

جدول مشخصات سوکت های مخصوص پردازنده های اینتل

تستر های سوکت CPU

همانطور که در اول متن نیز اشاره کردیم این تستر ها وظیفه تست و سالم بودن پایه سی پی یو هر کدام از سوکت های بالا را بر عهده دارندو در اکثر مواقع نام تستر با خود سوکت یکسان میباشد

به طور مثال : تستر سوکت سی پی یو ۱۱۵۵ به همین نام شناخته میشود .

 

 

همچنین برای خرید این تستر ها میتوانید با شماره ها زیر تماس حاصل فرمایید

۰۲۱ – ۸۸۸۵۰۳۵۴

۰۹۱۲۹۲۶۲۰۱۶

 
جدیدترین اخبار شرکت انفورماتیک پارسه را از طریق صفحات مجازی دنبال نمایید:

ورود به کانال تلگرام 

ورود به کانال آپارات انفورماتیک پارسه

ورود به صفحه Twitter انفورماتیک پارسه

ورود به صفحه فیس بوک انفورماتیک پارسه

ورود به صفحه Delicious انفورماتیک پارسه

ورود به صفحه اینستاگرام انفورماتیک پارسه

ورود به صفحه google plus انفورماتیک پارسه

ورود به صفحه stumbleupon انفورماتیک پارسه

 

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفأ ما را در گوگل محبوب نمایید.

[به این محتوا، امتیاز دهید]

Comments are disabled.

WhatsApp chat
مشاوره رایگان و خرید