توانایی پروگرامرRT809H در تعمیرات انواع بردهای تلویزیون

توانایی پروگرامرRT809H در زمینه تعمیرات تلویزیون

با توجه به پیشرفت روزافزون علم الکترونیک و تاثیر مستقیم آن برروی ساز و کار بردهای موجود در تلویزیون، وجود ابزار حرفه ای برای ارتباط با این دنیای جدید و پیچیده اجتناب ناپذیر است. توانایی پروگرامرRT809H در زمینه تعمیرات تلویزیون، لپ تاپ، خودرو، لباسشویی و یخچال و درب های اتومات بر کسی پوشیده نیست ازین رو با توجه به توانایی پروگرامرRT809H، در این مقاله به واکاوی انواع بردهای تلویزیون می پردازیم.

قسمت های اصلی تشکیل دهنده تلویزیون 

مادربرد تلویزیون قسمت  اصلی تلویزیون است که شامل چیپ اصلی (سازنده سیگنال، بخش تصویر و واحد پردازنده مرکزی) حافظه DDR، حافظه تصویری، فلش و دیگر مدارهای رابط است؛ با توجه به تفاوت تراشه در مادربردها، نحوه پیکربندی مادربرد ، قدرت و سرعت آن نیز متفاوت است؛ در حقیقت مادر برد هسته و عملگر اصلی در تلویزیون ها می باشد که به تلویزیون امکان انجام کارهایی از قبیل : پردازش سیگنال ، پردازش تصویر ، پردازش صدا و غیره را می دهد. مادر بردهای هوشمند مانند روح برای تلویزیون ها می باشند و تفاوت در بین تلویزیون ها در واقع از تفاوت بین مادر بردها نشات می گیرد.

توانایی پروگرامرRT809H در ساختار بردهای هوشمند تلویزیون

توانایی پروگرامرRT809H در ساختار بردهای هوشمند تلویزیون

در تعمیر مادربرد باید اصول کاربردی را در فرآیند راه اندازی مادربرد بدانیم

پاور

در حال حاضر بسیاری از ال سی دی ها اساسا با بوت با سطح قدرت بالا روشن و با سطح پایین خاموش می شوند. برای مادربورد پلاسما این اصل برعکس می باشد.

صفحه نمایش

مرحله عملکرد صفحه نمایش بعد از روشن شدن پاور می باشد و بصورت اتوماتیک عمل می کند.  برای برسی سلامت صفحه نمایش یک سوکت بر روی آن تعبیه شده است که  ولتاژ صفحه نمایش را اندازه گیری می شود.

بک لایت 

بعد از صفحه نمایش به بک لایت می رسیم که در صورت خرابی تصویر صفحه نمایش بد دیده می شود که می توان توسط تستر آن را عیب یابی کرد

تنظیم  کننده روشنایی(با dim یا adj نشان می دهند)

این قسمت با decode کردن سیگنال ها آنها را به برد منطقی ارسال می کند

 

توانایی پروگرامرRT809H در آنالیز انواع  چیپ های موجود در تلویزیون

تنها چند چیپ هوشمند خاص در تلویزیون ها استفاده شده است و با شناخت ساختار این چیپ ها می توان عملیات تعمیرات تلویزیون را بهتر انجام داد.

چیپ MSTAR 

براساس آمار موجود در بازار بیشترین نوع چیپ ها استفاده شده در تلویزیون ها  mstar ها هستند

 همانطور که مشاهده می شود طرح های قبل از msd6a918 کدگذاری نشده بود اما از این مدل به کدگذاری شده است. برای پرگرام کردن این چیپ ها باید  MBOOT FILE هر چیپ را داشته باشیم و با استفاده از پروگرامر مناسب این کار را انجام دهیم.

برای پروگرام کردن این چیپ ها باید به نرم افزار  FT2322 serial port tool دسترسی داشته باشیم که کار کردن با این platform بسیار پیچیده بود اما متد موجود در پروگرامر  RT809H این کار را به سادگی انجام میدهد. چیپ های MSD6A638, MSD6A828, MSD6A938 از الگوریتم کدگذاری شده  بسیار پیچیده ای تشکیل شده اند که با استفاده از پروگرامر RT809H عملیات نصب، پروگرام کردن و به روزرسانی آنها به راحتی میسر می شود.

اگر متد پروگرام کردن این بردها تغییر کند باید  پسورد این تغییرات را از تولید کننده بدست آوریم. برای این کار باید مراحل زیر انجام شود :

  1. از MSTV TOOLS برای دستیابی به ID هر چیپ استفاده شود.
  2. بعد از بدست آوردن این ID لازم است ایمیلی به شرکت سازنده ارسال شود و منتظر پاسخ از طرف آنها باشید.
  3. مدت انتظار برای پاسخ و ارسال پسورد بین 3 روز تا 15 روز می باشد
  4. بعد از باز کردن قفل باید MSTV را قطع و MBOOT را توسط ISP TOOLS بر روی چیپ پروگرام کرد.
  5. بعد از پروگرام کردن لازم به به روزرسانی مجدد می باشد.

روش ساده استفاده از توانایی پروگرامرRT809H و تابع  EMMC_AUTO_ISP_BOOT_MST می باشد ک هم می تواند این کار را با سرعت انجام دهد و هم می تواند تمام فایل های مورد نیاز را همزمان بر روی چیپ پروگرام کند

در حال حاظر در چیپ  MSD6A838 از پیچیده ترین روش برای کدگذاری استفاده شده است. چه از چیپ اصلی و چه از جایگزینی EMMC  استفاده کنید در هر دو صورت نیاز به پردازش های مشابه در روش بالا برای چیپ هایMSD6A638, MSD6A828  و MSD6A938 دارید. اما پروگرامر RT809H می تواند با روشی مشابه به روش پروگرام کردن چیپ های  MSD6A638, MSD6A828  و MSD6A938 ، چیپ MSD6A838 را نیز پروگرام کند.

چیپ های MTK :

 همانطور که در جدول بالا مشاهده می شود تمامی چیپ های این گروه بدون کدگذاری می باشند و همچنین تنوع  زیادی هم ندارند. توانایی پروگرامرRT809H برای پروگرام کردن کلیه چیپ های MTK با سرعت بالا بسیار ویژه و چشم گیر است.

پروگرامر RT809H این قابلیت را دارد تا با استفاده از کابل VGA و HDMI کلیه چیپ های سری 24 را به سادگی پروگرام کند. بنابراین توانایی پروگرامرRT809H برای پروگرام کردن از طریق کابل های VGA و HDMI نیز یک مشخصه منحصر به این دستگاه است. 

چیپ های گروه RTD :

 این چیپ ها بسیار کمتر از مدل های MSTAR و MTK هستند اما از نظر تعدد در رتبه سوم قرار دارند. برای پروگرام کردن این چیپ ها احتیاج به RTICE platform  می باشد اما بخاطر تنوع این سری از چیپ ها انتخاب متد سازگار با هرچیپ مشکل و زمان بر می باشد. از طرفی این روش بسیار زمان بر بوده و بعلت ضعف در اصول برنامه نویسی اغلب در مراحل پایانی ناموفق می باشد در حالی که با توانایی پروگرامرRT809H به راحتی می تواند این کار را با سرعت عالی و بدون نقص انجام دهد.

چیپ های QUALCOMM :

این دسته از چیپ ها بازار بسیار کوچکی ،گران و تنها  در دو سری Letv X60/X70 وجود دارند. شرکت های تولید کننده این مدل بردها تاکنون برنامه منسجمی برای تولیدات خود ارئه نکرده اند و این در حالی است که توانایی پروگرامرRT809H این است که با داشتن فایل MBOOT مناسب و متد MTK این مدل بردها را پروگرام کند.

چیپ های Hisilicon :

این دسته از بردها نیز بازار کوچکی را به خود اختصاص داده اند و از طریق پروگرامر RT809H و متد MTK قابلیت پروگرام شدن را دارند

چیپ های AML:

تنها دارای مدل AML7366 در بازار می باشد که پروگرامر RT809H بصورت مستقیم می تواند این بردها را پروگرام کند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

Comments are disabled.

WhatsApp chat
مشاوره رایگان و خرید