تفاوت دو سیستم گرمادهی تعویض فلت تلویزیون

سیستم گرمادهی دستگاه تعویض فلت تلویزیون | باندینگ ماشین

تفاوت دو سیستم گرمادهی تعویض فلت تلویزیون: نقطه زن (Pulse) و دما ثابت (Constant)

به طور کلی، سیستم گرمادهی تعویض فلت تلویزیون طی عملیات اتصال چسب ACF به فلت COF و بورد آدرس (PCB) تحت فشار و دمای مشخص به دو صورت انجام می‌شود:

الف) گرمادهی بصورت نقطه‌زن (Pulse Heating)

ب) گرمادهی بصورت دما ثابت (Constant Heating)

سیستم گرمادهی تعویض فلت تلویزیون | انتقال انرژی دمایی

سیستم گرمادهی تعویض فلت تلویزیون | انتقال انرژی دمایی

در این مقاله آموزشی، ابتدا دو سیستم گرمادهی انجام عملیات تعویض فلت تلویزیون توسط دستگاه باندینگ تعریف شده و پس از آن، تفاوت آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. 

سیستم گرمادهی نقطه‌زن (Pulse Heating)

این نوع از گرمادهی در دستگاه تعویض فلت تلویزیون باندینگ ماشین، فرآیند اتصال چسب ACF به بورد آدرس (PCB) و صفحه نمایش را تسهیل می‌نماید. در این سیستم گرمادهی، مجموعه لبه صفحه نمایش، PCB و چسب ACF توسط تیغه گرمادهنده (هد) نگه داشته شده و نیروی فشاری از طریق گرمای نقطه‌ای در زمان بسیار کوتاه به مجموعه وارد می‌گردد.

گرمادهی نقطه‌زن یک فرآیند آنی و دفعی است به این معنی که گرم شدن و خنک شدن در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود و فقط هنگامی صورت می‌پذیرد که چسب ACF تمایل به ذوب شدن دارد. جریان الکتریکی به منظور تولید گرما وارد فلز تیغه گرمادهنده (هد) شده و چسب ACF را ذوب می‌کند. با ذوب شدن چسب ACF، جریان الکتریکی متوقف شده و وقتی که چسب ACF سخت شد، نوک تیغه بلند می‌شود. به دلیل آنکه در طی فرآیند سخت شدنِ چسب ACF فشارِ وارده، حفظ گردیده و نگه داشته می‌شود، عملیات اتصال بدون بلند کردن تیغه، با درصد اطمینان و صحت بالایی رخ می‌دهد.

عملیات اتصال چسب ACF توسط گرمادهی نقطه‌زن در تعمیر انواع خرابی‌های تلویزیون‌ها و صفحه نمایش‌های LCD و LED  از جمله شکستگی ITO، خطوط کوتاه، خطوط روشن، نیم‌خط، خطوط منقطع و چند خطی شدن صفحه نمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم گرمادهی تعویض فلت تلویزیون | نقطه زن | pulse heating

سیستم گرمادهی نقطه زن pulse heating

سیستم گرمادهی دما ثابت (Constant Heating)

در این سیستم گرمادهی تعویض فلت تلویزیون، فلز هد توسط هسته گرمایی گرم می‌شود. انرژی گرمایی توسط ترموکوپل به تیغه گرما دهنده (هِد) منتقل می‌شود تا زمان عملیات گرمایش رهگیری شده و نیز، بازخورد به دستگاه کنترل دما منتقل شود تا لوپ کنترل PID شکل بگیرد.

خرید دستگاه تعویض فلت تلویزیون باندینگ ماشین

جهت مشاهده دستگاه‌های تعویض فلت تلویزیون شرکت پارسه و بررسی تفاوت دو سیستم گرمادهی تعویض فلت تلویزیون در دستگاه‌های موجود، در اینجا کلیک کنید

مزیت‌های سیستم گرمادهی نقطه‌زن (Pulse Heating)

  • مناسب برای اتصال چسب ACF و تراکم دمایی به دلیل انجام عملیات گرم کردن و خنک کردن تحت فشار
  • قابلیت تکرار متعددِ فرآیندِ گرمادهی بدون نیاز به مهارت خاص جهت انجام آن
  • کاهش آسیب‌های دمایی به واسطه ایجاد و انتقال گرمای زیاد در زمان بسیار کوتاه

مزیت‌های سیستم گرمادهی دما ثابت (Constant Heating)

بهبود ازهم گسیختگیِ (Blast) ذرات رسانا بصورت غیر یکنواخت و نیز، بهبود عملیات گرمایشِ چسب ACF بصورت غیر یکنواخت

مضرات سیستم گرمادهی دما ثابت (Constant Heating)

1- از آنجایی که حالت دما ثابت فاقد سیستم خنک کننده سریع است، میزان  دما نمی‌تواند به سرعت بالا و پایین برود. بنابراین، وقتی تیغه گرما دهنده (هد) بالا برود، FPC به آسانی می‌تواند جدا شده و خم شود.

به منظور جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی، نیاز هست تا دستگاه باندینگ، در زمانهای مختلف، دماهای دقیق و مختلفی را ارائه دهد. در غیر اینصورت، امکان رخ دادن اشتباه به شدت بالا است. این امر موجب میشود تا دستگاههای باندینگ با دمای ثابت، برای تعمیرات کارگاهی که نیاز به تعمیر برندهای مختلف با ضخامتها، اینچ ها و شرایط مختلف، مناسب نبوده وفقط برای تولید انبوه یا تعمیر انبوه  یک مدل ثابت با اینچ ثابت تلویزیون مناسب باشند.

سیستم گرمادهی تعویض فلت تلویزیون | constant heating

سیستم گرمادهی تعویض فلت تلویزیون | مضرات سیستم دما ثابت

2- عدم اعتبار ساختار مکانیکی دستگاه باندینگ در حالت دما ثابت

به دلیل گرمایش در دمای بالا به مدت طولانی و پس از خاموش شدن دستگاه، اجزائی از دستگاه که نزدیک به تیغه گرما دهنده (هد) هستند و حتی خودِ هد دستگاه، در اثر انبساط و انقباض دمایی، شکل طبیعی خود را از دست می‌دهند. تنها راه حل مشکل مذکور این است که دستگاه در تمام مدت شبانه روز کار کند. یا اینکه عملیات تست و تصحیح کارکرد هد دستگاه مرتبا انجام شود.

3- عملکرد نا ایمن

به هنگام انجام عملیات اتصال، تیغه گرمادهنده (هد) که داغ شده است، بایستی ناحیه رسانش گرمایی را با دقت زیاد تعمیر نماید. این کار به منظور اطمینان از مکانِ صحیح هد، الزامی است. در حالت دما ثابت، محل اتصال بایستی بصورت دستی چک شود در حالیکه این عمل در حالت نقطه زن، بصورت خودکار به انجام می‌رسد.

4- پس از رسیدن به دمای موردنظر، جریان مدار از حالت ON به OFF تغییر پیدا می‌کند. سپس، وقتی دما پایین‌تر از دمای موردنظر است، جریان در حالت ON قرار می‌گیرد. بدلیل اینکه جریان عبور کننده از هدِ داغ شده معمولا در حدود 1000 آمپر است، تغییر دمای سطح تیغه گرما دهنده (هد) سریعتر است و نیز، امکان دارد دستگاه، دمای موردنظر را دقیقا اعمال نکند و تغییر دما به صورت مکرر رخ دهد. این امر، سبب می‌شود دستگاه نتواند یکنواختی دمای سطح اتصال را تامین کند و بنابراین، تاثیر مطلوب حاصل نشود و منجر به ایجاد اثر «انحراف دمایی» گردد. 

سیستم گرمادهی تعویض فلت تلویزیون | constant heating

سیستم گرمادهی تعویض فلت تلویزیون | مضرات سیستم دما ثابت

بطور مشابه، وقتی دمای دو انتهای تیغه گرما دهنده (هد) بسیار زیاد باشد، دو انتهای ذرات موجود در وسط هد، پیش از زمان مناسب، از یکدیگر جدا می‌شوند (Burst) و ACF (رزین) پیش از زمان مناسب، شروع به اتصال و سفت شدن می‌کند. همینکه ACF به طور کامل سفت شد، مانند یک تکیه گاه ثابت عمل می‌کند و روند طبیعیِ جدا شدن و اتصالِ بقیه ذرات رو مختل می‌نماید. به اینپدیده «اتصالِ خالی» می‌گویند.

مقاومت تماسی الکترود بزرگتر شده و عملیات تماس به خوبی انجام نمی‌شود. همچنین، وجود مدار باز سبب تشکیل خطوط مشکی، نوار مشکی و خطوط روشن شده یا به طور مستقیم بر روی مدت کارکرد دستگاه تاثیر می‌گذارد. در این حالت، نرخ بازگشت دستگاه‌های تعمیر شده بالا است. بیشتر دستگاه‌های تعمیر شده پس از چند روز، اگر با دقت مورد بررسی قرار گیرند، چهار عدد برآمدگی و حباب دارند.

سیستم گرمادهی تعویض فلت تلویزیون | constant heating

سیستم گرمادهی تعویض فلت تلویزیون | مضرات سیستم دما ثابت

مشکل دیگری که در سیستم‌های گرمادهی دما ثابت وجود دارد، عدم انطباق دمای واقعی دستگاه با دمای تنظیم شده است. اگر دستگاه بعد از یک بار استفاده متمادی (یعنی یکبار روشن و یکبار خاموش شدن) مورد استفاده قرار گیرد، از آنجایی که پیش از روشن کردن دستگاه در دفعه دوم، به دلیل آنکه هنوز مقداری گرما در دستگاه باقی مانده، سیستم PID اگه بطور مثال دما بر روی 220  درجه تنظیم شده باشد و دمای هد مثلا 40 درجه باشد، دمایی که بر روی هد داریم 260 درجه خواهد بود. بطور مشابه، اگر دمای هد 100 درجه باشد، و اگر دما بر روی 220 درجه تنظیم شده باشد، دمای واقعیِ دستگاه 230 درجه خواهد بود. مشخصا این دما به محل اتصال یا صفحه نمایش آسیب وارد می‌کند.

از آن سو، دستگاه‌های باندینگ با سیستم گرمادهی نقطه‌زن Pulse Heating، از سیستم PID جهت ایجاد گرما استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه سیستمهای گرمادهی نقطه زن دارای یک شبکه گرمایی بسته (close loop) هستند، در هر ثانیه، دمای هد را با کمک سنسور و پردازنده‌هایی که در آنها تعبیه شده، با توجه به دمای اتاق اندازه‌گیری می‌کنند. این دما در یک لحظه مشخص که از روی نمودار دمایی نوشته شده بر روی PLC دستگاه تنظیم و تعریف می‌شود، محقق می‌گردد و در نتیجه، مانع هر گونه اتصال نادرست و ضربه زدن به محل اتصال صفحه نمایش خواهد شد.

خرید دستگاه تعویض فلت تلویزیون باندینگ ماشین

5/5 - (2 امتیاز)

Comments are disabled.

WhatsApp chat
مشاوره رایگان و خرید